مسار الائتمان المحلي وأثره في المتغيرات الكلية في الاقتصاد العراقي

مازن عيسى الشيخ راضي, رسلان عبد الزهرة صافي

Abstract


المستخلص

          تعد موضوعة الائتمان المحلي من الموضوعات البالغة الأهمية في الحياة الاقتصادية بشكل عام والحياة المصرفية بشكل خاص من خلال تقديمه التمويلات اللازمة للعملاء وتوفير السيولة التي تقتضيها متطلبات التنمية الاقتصادية. تستند الدراسة إلى مسألة التمويل الذي يلعب دو ار مهما في تحقيق معدل نمو اقتصادي وعالٍ في الاقتصاد الوطني وذلك في ظل تقديم البنوك التجارية للتسهيلات الائتمانية للمستثمرين المحليين والأجانب على حدٍ سواء. 

     تكمن أهمية الدراسة في إطار الصناعة المصرفية في تأمين مناخ ائتماني قادر على نقل الاقتصاد إلى مرحلة الاستقرار الاقتصادي، وتسريع الاندماج في النظام المالي والمصرفي العالمي والذي من الممكن أن يسهم في زيادة معدل النمو في الاقتصاد الوطني. في حين تتمحور مشكلة الدراسة حول ضعف الصناعة المصرفية بشكلٍ عام والائتمان المحلي بشكلٍ خاص في الاقتصاد الع ارقي وعدم مواكبته للتطورات الحاصلة في الأنظمة المالية والمصرفية العالمية . وتهدف الدراسة إلى تحديد دور الائتمان المحلي في الاقتصاد الوطني والوظائف التي يؤديها مع بيان العوامل المحلية والخارجية المؤثرة في فاعلية وتطوير الائتمان المحلي، وذلك باستخدام عدد من المتغيرات الكلية وبيان مدى تأثيرها فيه، فضلاً عن توضيح مدى إمكانية تطويره ورفع مساهمته في عملية التنمية الاقتصادية، وذلك وفقاً للفرضية التي افترضتها الد ارسة والتي تؤكد على وجود العلاقة الطردية ما بين الائتمان المحلي وبعض المتغيرات الكلية. 

     وقد توصلت الدراسة إلى إن الائتمان المحلي يؤثر وبشكلٍ فاعل في الدراسة الاقتصاد الكلي وذلك في ظل تقديمه التمويل اللازم لها لأداء دورها في النشاط الاقتصادي وبشكلٍ يفضي إلى رفع مستوى الأداء في الاقتصاد الع ارقي فيما لو أتيحت له الفرصة المناسبة لإثبات ذلك.

Abstract

            Local credit is one of the most important issues in economic life in general and banking in particular by providing the necessary financing to customers and providing the liquidity required by the requirements of economic development. The study is based on the issue of financing, which plays an important role in achieving a high economic growth rate in the national economy as commercial banks provide credit facilities to both domestic and foreign investors.

     The importance of the study within the banking industry is to secure a credit climate capable of moving the economy to the stage of economic stability and accelerating integration into the global financial and banking system, which could contribute to the growth rate of the national economy. The problem of the study focuses on the weakness of the banking industry in general and local credit in particular in the Eastern economy and its failure to keep pace with the developments in the global financial and banking systems. The study aims to determine the role of local credit in the national economy and the functions it performs, while explaining the local and external factors affecting the effectiveness and development of local credit, using a number of macro variables and indicating the extent of their impact, as well as clarifying the possibility of developing it and increasing its contribution to the economic development process. In accordance with the hypothesis assumed by the school, which confirms the existence of a positive relationship between local credit and some macro variables.

     The study found that domestic credit effectively affects the macro-economic study as it provides the necessary funding to perform its role in economic activity, leading to higher performance in the eastern economy if it had the opportunity to prove it.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.