برامج علاقات الزبون وأثرها في إسعاد الزبون: دراسة تحليلية لأراء عينة من زبائن شركة زين للأتصالات

حسين علي عبد الرسول, خمائل محسن حمزة

Abstract


المستخلص

     تناولت هذه الدراسة برامجعلاقاتالزبونوأثرهافيإسعادالزبون ، وحاول هذا البحث تقديم اطار نظري لمتغيري البحث اعتمادا على ما قدمه المنظرين في هذا المجال، واطار عملي تحليلي لأراء عينة من زبائن (نقاط البيع المباشر) شركة زين العراق للاتصالات اللاسلكية بلغت (403) زبون. وتم التعبير عن متغير برامج علاقات الزبون كونه متغيراً مستقلا من خلال ثلاث متغيرات فرعية هي (البرامجالمالية،البرامجالاجتماعية،البرامجالهيكلية)، اما إسعاد الزبون كمتغير مستقل فهو أحادي البعد. وقد استخدم البحث الاستبانة كأداة قياس اساسية لجمع البيانات التي وظفت لاختبار فرضيات الدراسة من خلال استخدام نمذجة المعادلة الهيكلية وفق اسلوب تحليل الانحدار. وقد توصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات ذات العلاقة بمتغيرات البحث.

Customer relations program and its impact on the customer delight: An analytical study of the views of a sample of Customers in  Zain

Abstract

This study addressed Customer relations program and its impact on the customer delight, and Try this research provide a conceptual framework for the research variables depending on an introduction theorists in this field, and Analytical framework of the opinions of a sample of customers (direct sales points) Zain Iraq for wireless communications amounted to (403) customer. Has been expressing a Customer relations programs variable as the independent variable through three sub-variables (financial programs, social programs, and structural programs), either the customer delight as an independent variable it is one dimensional. The study has used the questionnaire as a basic tool for collecting the data, which was hired to test the hypotheses of the study through the use of the Structural Equation Modeling Method according to the Regression Analysis Manner.The research has reached a set of conclusions and recommendations related to the search variables.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.