أثر إدارة المراسم والاتيكيت في تحقيق النجاح الاستراتيجي لمنظمات الضيافة

نوفل عبد الرضا الكمري, عماد حسين سعود

Abstract


المستخلص

الغرض:نهدف من خلال الدراسة إلى التعرف على طبيعة  العلاقة الفلسفية والعلمية بين متغيرات البحث والمتمثلة بــ(إدارة المراسم والاتيكيت ,والنجاح الاستراتيجي),ومدى تجسيد طبيعة تلك العلاقة بالواقع الميداني للنهوض بمنظمات الضيافة.

 المنهجية :انبثقت الدراسة من مشكلة واقعية يعاني منها قطاع الضيافة في العراق منذ نهاية الثمانينيات من القرن الماضي, معبرين عنها بعدد من التساؤلات الفكرية والعملية ،أُستهدف من الإجابة عنها استجلاء الفلسفة النظرية والدلالات الفكرية لهذه المتغيرات، لكونها من الموضوعات المهمة التي بحاجة إلى تقارب وجهات النظر بين  القائمين على ذلك، ومن ثم اختبار العلاقات الارتباط والتأثيرية وإمكانية تنفيذها في بيئة التطبيق،التي تكونت من منظمات الضيافة  ذات الدرجة الممتازة في مدينة بغداد وهي(الرشيد رويال,المنصور, فلسطين,وكريستال كراند عشتار,بابل وارويك)،وقد اشتملت الدراسة على تغطية المجتمع المبحوث والمتمثل بالقيادات العليا ومدراء الأقسام والشعب بفنادق الدرجة الممتازة والبالغ عددهم بـ(110).

 قيمة الدراسة: في أنها تحاول للوصول إلى التأصيل الفكري وفلسفي لطبيعة متغيرات الدراسة المبحوثة،بغية توضيح الخطوات العملية وكيفية معالجة الواقع الحالي والنظر إلى  المستقبل بمنظور استراتيجي تتمكن من خلاله ادارات منظمات الضيافة من رسم سياسات تحقق  التكيف مع المتغيرات البيئية العالمية, ومن ثم البقاء والنمو والتوسع  تحت مظلة تحقيق الأهداف, وقد استعانت الدراسة الحالية بالاستبيان بوصفها أداة رئيسة لجمع المعلومات والبيانات في مسعى منها لاختبار فرضيتان رئيستان مع فرضيات فرعية انبثقت منها وباستعمال البرنامج الإحصائي (SPSS-V22) للوصول إلى النتائج .

 توصلت  الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات الفكرية النظرية وأخرى تطبيقية شخصت واقع تطبيق قواعد إدارة المراسم والاتيكيت, وأهميتها البالغة في تثبيت الانطباعات الأساسية لأصحاب المصالح,وانعكاس تلك الانطباعات في تكوين الصورة الذهنية للسائح بغية تحقيق النجاح الاستراتيجي , كما كانت أهم التوصيات التي تضمنتها الدراسة هي التأكيد على محاكاة تطبيق قواعد إدارة المراسم والاتيكيت, في برامج تقديم الخدمة السياحية,وبما ينسجم مع أهمية تحقيق  رضا السائح, وكذلك  تكثيف الجهود إدارة  للعمل على تحليل ودراسة سلوك للسائح,من خلال البعدين (المعرفي والسلوكي), في تجسيد الانطباعات المميزة عن الخدمة السياحية .

المصطلحات الرئيسية: إدارة المراسم والاتيكيت ,النجاح الاستراتيجي, الخدمة السياحية .


 

Abstract

  Purpose: The objective of the study is to identify the nature of the philosophical and scientific relationship between the study variables represented by (protocol management, etiquette, and strategic success), and the extent to which the nature of the relationship is reflected in the field reality to improve hospitality organizations and their success.

 Methodology: The study emerged from a real problem experienced by the hospitality sector in Iraq since the end of the eighties of the last century, expressed by a number of intellectual and practical questions, the aim of which is to answer the theoretical philosophy and the intellectual implications of these variables, as they are important topics that need convergence of views Among the managers of the educational institutions of tourism, and then test the correlation and influence relationships and their possible implementation in the environment of application, which was formed by the top-class hospitality organizations in the city of Baghdad (Rashid Royal, Mansour, Palestine, Tar, Babel and Warwick). The study included coverage of the community of respondents, represented by senior leaders, department managers and the people in the excellent class hotels, which number 110.

 The value of the study: It tries to reach the intellectual and philosophical rooting of the nature of the study variables in order to clarify the practical steps and how to address the current reality and look to the future with a strategic perspective through which the hospitality organizations can formulate policies to adapt to the global environmental changes, The present study used the questionnaire as a main tool for collecting information and data, in an effort to test six key hypotheses with sub-hypotheses arising from them and related to correlation and impact relationships and using the statistical program (SPSS-V22) ) To reach the results.

 The study reached a set of theoretical and applied theoretical conclusions that identified the reality of the application of protocol and etiquette rules, and their importance in stabilizing the basic impressions of the stakeholders and the reflection of these impressions in the formation of the mental image of the tourist in order to achieve strategic success. Simulating the application of protocol and etiquette management rules in tourism service delivery programs, in line with the importance of achieving tourist satisfaction, as well as intensifying the efforts of management to analyze and study the behavior of the tourist through the two dimensions (cognitive and behavioral) Distinctive impressions of the tourist service.

Key terms: protocol management, etiquette, strategic success, hospitality organizations, tourist, tourist service, training, organizational culture, tourist satisfaction, tourist loyalty, value added to tourism service, competitive advantage.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.