واقع التّنْويع الاقتصادي ومبرراته في العراق للمدة 2014-1980

حيدر نعمة بخيت, عباس فضيل عطيوي

Abstract


المستخلص

أن للعوائد المالية الضخمة التي حققتها البلدان المصدرة للنفط (أو الغاز) من بيع هذا المورد  ألأثر المباشر في  اعتماد تلك البلدان على ذلك المورد الطبيعي في تمويل اقتصادياتها؛ مما أدى إلى ارتكاز تلك    البلدان على مورد مالي وحيد متمثل بقطاع واحد و هو القطاع ألاستخراجي (النفط أوالغاز أو كليهما) ، واضمحلال القطاعات الاقتصادية الأخرى كالصناعة والزراعة وغيرها، و قد أدى ذلك الى اختلالات هيكلية في اقتصاديات تلك البلدان, وأنّعدم الاستقرار في حجم العوائد النفطية كان احد الأسباب الرئيسية في انتهاج سياسات التنويع الاقتصادي وعليه تم اعتماد التنويع الاقتصادي كمنهج في معالجة الاختلالات الهيكلية.

ان الاقتصاد العراقي بوصفه احد البلدان المنتجة للنفط لم يكن بعيدا عن هذه الحلقة اذ اعتمد على القطاع النفطي بشكل كبير في تمويل نفقاته الاستهلاكية والاستثمارية طيلة مدة الدراسة، اذ لم تستطيع الحكومات المتعاقبة من تنويع اقتصاده جراء الظروف التي تعرض لها والتي عملت الىابعاده عن اجواء الاستقرار السياسي والامني ومن ثم الاقتصادي.       

Abstract

The huge financial returns achieved by the oil-exporting countries (or gas) from the sale of this resource have a direct impact on the dependence of those countries on that natural resource in financing their economies; which led to the reliance of these countries on a single financial resource represented by one sector, the extractive sector And the deterioration of other economic sectors such as industry, agriculture and others. This has led to structural imbalances in the economies of these countries. The instability in the volume of oil revenues was one of the main reasons for the adoption of economic diversification policies. Accordingly, economic diversification As a method of addressing structural imbalances.

The Iraqi economy as one of the oil-producing countries was not far from this episode, relying heavily on the oil sector in financing its consumption and investment expenses throughout the study period. Successive governments could not diversify their economy due to the circumstances that were exposed to them, which worked to keep them away from the atmosphere of political stability And security and then economic.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.