الابداع الوظيفي والعوامل الاستراتيجية وتداخلاتها بالمقدرات الجوهرية والتفوق في الأداء المالي للمنظمات الخدمية - دراسة تحليلية مقارنة لعينة من المصارف الأهلية العراقية للمدة من 2001 - 2004

أرشد عبد الأمير الشمري

Abstract


المستخلص

      نظراً لزيادة حدة المنافسة في بيئة الأعمال الديناميكية ، فأن الابداع الوظيفي يعد من العوامل التي تساهم في التكيف لتك البيئة من خلال ايجاد افكار ورؤى جديدة للوصول الى انماط جديدة ، اذ تتمثل الجوانب الابداعية بالمهارات والقدرات المتعددة التي يمتلكها العاملين بحيث تتناغم مع العوامل التنافسية للبيئتين الداخلية والخارجية (نقاط القوة والضعف ، نقاط الفرص والتهديدات ) من اجل تحقيق اهداف المنظمة سواء كانت انتاجية أم خدمية.

      ومن اجل نجاح تكيف المنظمة لتلك العوامل التنافسية لابد لها وان تمتلك مقدرات جوهرية تكون قادرة على النهوض بما تحققها لها في نجاحات مستمرة وبقاء مدة أطول في بيئة طالما يسودها التغير المتسارع بالتطورات التكنلوجية ، واذا ما أرادت منظمات الأعمال أن تتفوق وتصبح في موقع ريادي لابد لها أن تضع نصب امكانياتها بمجمل ظروفها البيئية الداخلية والخارجية ما يتمتع به منافسيها ومحاولة الاستفادة منها لصالحها بحيث يظهر ذلك جلياً على انشطتها وبالخصوص ما تضمنته عينة الدراسة المتمثلة جانباً من انشطة المنظمات الخدمية كالقطاع المصرفي الخاص في العراق.

      وبين الجوانب الابداعية الوظيفية وما يرافقها من عوامل تنافسية على ضوء مقدراتها الجوهرية فقد اثبتت الدراسة فرضيتها الرئيسية التي ذهبت بتداخلاتها الواضحة في التفوق بالأداء المالي لتلك المصارف المختارة بالعينة جرّاء المقارنة بينهم على اساس بعض المؤشرات المالية التي يكاد اغلب الكتاب في الادارة المالية متفقين عليها في قياس الأداء المالي ( معدل العائد على الاستثمار، معدل العائد على حق الملكية ، القيمة السوقية لأسهمها  ) للمدة من 2001 – 2004 .

      ومن أهم الاستنتاجات بجانبيها النظري والتطبيقي التي خرجت بها الدراسة، ان المصارف التي يمتلك افرادها من الابداع الوظيفي ما يجعلها تنهل من ما تختزنه من مقدرات جوهرية ضمن اطار بيئتها الداخلية والخارجية فأنها تكون قادرة على التفوق في ادائها المالي على منافسيها، فقد كان ترتيب المصارف من حيث المستوى التنافسي ( الأول ، الثاني ، الثالث ) للمصارف:( بغداد ، التجاري العراقي ، الاستثمار العراقي) على التوالي ، اذ بتلك المستويات قد تفاوتت الأرباح فيما بينها نتيجة للخدمات المصرفية المقدمة للزبائن.

      وقد خرجت الدراسة بجملة من التوصيات لعل من أهمها انه اذا ما أرادت منظمات الأعمال الخدمية البقاء في بيئاتها التنافسية كما هو الحال في القطاع المصرفي الخاص لعينة الدراسة فأن عليها اغتنام الفرص والتهديدات لمنافسيها والعمل على الاستفادة منها وتوظيفها لمقدراتها الجوهرية وزيادة الوعي الثقافي لعامليها وترصين بيئتها الداخلية ، وهذا ما يطلب من ادارة المصرفين العراقيين التجاري والاستثمار.


 

Employer innovation and strategic Factors And Their Interloping in Core Competences and financial appraisal epistasis for Services Organizations.

A comparative analysis Study Of Sample for Iraqi Private banks For the Period From  2001 - 2004

 

Abstract

Due to the Sharp Competition in dynamic affair environment, employer affiance considered the important factors that contribute environment adaptation through determination good thoughts and Views to reach new models. Efficient sides present multiple abilities of workers which harmony with competition factors for both internal and external environments (Strengths and weaknesses points, Opportunities and Threats) to achieve company aims which are productivity and service.

For the Success of Organization adaptation for compotation factors, it is important to build principle abilities which can stand to achieve continuous success and long remain in environment with the dominance of continuous changes and technological development. If the organization affair wants to be dominant and become in reliable position it must assure their abilities with different internal and external environment to its competition and get used from them to its benefits to make that too clear on its activities, in respect to the study samples that presents activities of service organization activities side, i.e. private financial sector in Iraq.

From the employee efficiency and competition factors that company with it on principle activities, the study confirm main hypothesis that with their clear interaction finance parasail epistasis for sample chosen banks due to the comparison among them on the basis of some financial parameters which are used by many authors in financial affairs  (( Return On Investment (R.O.I) , Return on Equity (R.O.E), Price – Earnings Ratio (PIE) )) from the period  2001 to 2004.

The most important conclusions for both theoretical and practical sides which revealed by this study that banks that their individuals have employer efficiency make it consume what its stored from their employer efficiency with their internal and external environmental limit, make it able for epistasis on financial appraisal competitor. The level of banks arrangement on the  idea of level competition was (First, Second and third ).  For banks (Baghdad, Iraqi trade and Iraqi Investor ), respectively.     

Hence, for these competition levels, there were different profits among them due to bank services produced to the customers.

The study came with some recommendation which the most important was the wishes of service affair organization to remain in competition environment as the way in private affair sector for the sample study, the get any Opportunities and Threats computation and get benefit from it, to principle abilities and an increase in cultural knowledge for workers (employers), and improve internal environment, this is important for both Iraqi banks trade and investor.   


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.