دور الاحتياطيات الدولية في نمو الناتج المحلي الاجمالي ـ الامارات حالة دراسية للمدة 1988-2014

عدنان حسين يونس, صفاء عبد الجبار علي, سلام كاظم شاني

Abstract


المستخلص

      مع تزايد الازمات المالية (المحلية والعالمية) واثارها السلبية في اغلب متغيرات الاقتصاد الكلي، عملت العديد من الاقتصادات، وخاصة النامية على الاحتفاظ بحجم مناسب من الاحتياطيات الدولية تحسباً للظروف الطارئة وغير المتوقعة بغية تحقيق الاهداف المحددة والتي تنسجم مع متطلبات الاستقرار الاقتصادي. كما أن الاحتفاظ بهذه الاحتياطيات لا يقلل فقط من أثر هذه الازمات بل يجعلها أقل احتمالاً في حالات معينة.

      أن الاحتفاظ بحجم معين من الاحتياطيات الدولية بصورة سائلة وخاصة عندما يكون أكبر من الحجم الكافي لتحقيق متطلبات الاستقرار الاقتصادي يترتب عليه تكلفة تسمى بتكلفة الفرصة البديلة. لذا لابد من الموازنة بين المنافع والتكاليف المترتبة على حيازة الاحتياطيات الدولية.

      لقد جاء هذا البحث، لتوضيح دور الاحتياطيات الدولية في نمو الناتج المحلي الإجمالي في الاقتصاد الاماراتي للمدة 1988ـ2014 وطبيعة التأثير والتأثر القائمة بينهما، وهذا يتم عبر الاستعانة بالقياس الاقتصادي والذي يعد من الأساليب الكمية المتقدمة في هذا المجال. فضلاً عن بيان مدى مساهمة قطاعات الناتج المحلي الإجمالي في نمو الاحتياطيات الدولية.

      ومن أهم الاستنتاجات التي توصل اليها البحث هي، يعد للاحتياطيات الدولية دور مهم في نمو واستقرار الناتج المحلي الإجمالي في الاقتصاد الاماراتي، فضلاً عن تنوع مصادر تراكم الاحتياطيات الدولية في الاقتصاد، وهذا يعكس تنوع بنية الناتج وعدم اقتصارها بشكل كبير على مصدر احادي.  

Abstract

       With the Increasing Financial Crises (Domestic and International) and its' negative effects in most macroeconomic variables, it worked many Developing Economies, especially to maintain an appropriate size of the International Reserves in case of emergency and unforeseen circumstances in order to achieve the set goals that are consistent with economic stability requirements. The retention of these Reserves are not only reduces the impact of these crises, but also makes it less likely in certain cases.

      To retain a certain size of International Reserves in liquid, especially when it is larger than the size sufficient to achieve economic stability requirements consequent cost is called opportunity cost. It is imperative to weigh the benefits and costs of the acquisition of International Reserves.

      It came this research, to clarify the role of International Reserves in Growth GDP in the UAE economy for the period 19882014 and the nature of the impact and vulnerability to their existing growth, and this is done by economic measurement, which is one of the advanced quantitative methods in this field. As well as the extent of the contribution of GDP growth in the sectors of international reserves.

      One of the main conclusions reached by the research is, is the international reserves played an important role in the growth and stability of the GDP in the UAE economy, as well as the diversity of sources of accumulation of international reserves in the economy, and this reflects the diversity of the resulting structure and not restricted heavily on unilaterally source.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.