الصلاة على النبي محمد ()في الصحيفة السجادية

باسم باقر جريو

Abstract


Indeed, God by his power and his sultan sent our prophet Mohammed (God's blessing and peace be upon him) a mercy to people and honored him to inform the divine message, and made him a guide to the right way, and imposed on the slaves his obedience and the commitment with his orders. And of his rights is that God pertained him with blessing upon him and his virtuous and kind household which is of the most attached duties in the life of the Muslim human. That because it is the key of secrets and the door of the intents and of the most important means in ascending the deeds and the complying of the invocation, this besides the ample reward and the great vantage which the prayer upon the prophet and his household blessings of God upon them all obtains. So the vantage of the prayer upon the prophet (God's blessing and peace be upon him) and his household (peace be upon them) its benefit returns to the suppliant, beside that this gift which he presents for them (peace be upon them) they face it with the gift and the invocation for him. And the suppliant benefits more from this invocation because the suppliant do the asking of mercy for the prophet (God's blessing and peace be upon him) and his household (peace be upon them) and their blessed existence is full of divine mercy and doesn't need any addition on it. Therefore, this mercy, when it dwelled on upon them will transude and dwell on from them (peace be upon them) upon other of whom he is devotee with them and considered a follower under their guardianship. The condition of the acceptance of this prayer upon the prophet to mention his virtuous household, because of the prophet saying (God's blessing and peace be upon him).((Who prayed upon me a prayer and did not pray in it upon me and my household would not accept from him)) (60).That the household of the prophet whom God pertained with this blessed prayer. They are the fife chums of the garment (Fatima Al-Zahraa , Ali bin Abi Talib , Hassan and Hussein (peace be upon them) and follow them the infallible imams from the progeny of Imam Hussein (peace be upon him). Everyone who tried impeaching in this immaculate truth so he got off the boulevard of the truth and the right, and considered discrepant to the book of God and the Sunna of his prophet. Since the transferable proofs which pointed out to them (peace be upon them) by the discrepant and the agreeing can't deny them or trending of them. 

إن الله بقدرته وسلطانه بعث نبينا محمد (7) رحمة للعالمين وشرفه بتبليغ الرسالة الإلهية ، وجعله هادياً إلى الطريق القويم ، وأوجب على العباد طاعته والالتزام بأوامره ، ومن حقوقه أن الله أختصه بالصلاة عليه وعلى آله الطيبين الطاهرين فهي من ألصق الواجبات في حياة الإنسان المسلم ، وذلك لأنها مفتاح الأسرار وباب المقاصد ، ومن أهم الوسائل في صعود الأعمال واستجابة الدعاء ، هذا فضلاً عن الثواب الجزيل والفضل العظيم الذي يحرزه المصلي على النبي وآله صلوات الله عليهم أجمعين . ففضل الصلاة على النبي (7 ) وآل بيته ( A) ترجع فائدتها إلى شخص الداعي ، بالإضافة إلى أن هذه الهدية التي يقدمها لهم (A ) يقابلونها بالهدية والدعاء له ،  ويستفيد الداعي أكثر من هذا الدعاء لأن الداعي يقوم بطلب الرحمة للنبي (7 ) وأهل بيته (A ) . ووجودهم المقدس مليء بالرحمة الإلهية ولا يحتاج أي إضافة عليه ، لذا فإن هذه الرحمة عندما تفاض عليهم سترشح وتفيض منهم ( A ) على غيرهم ممن هو متعلق بهم ويعد  تابعاً تحت ولايتهم ، ويشترط في قبول هذه الصلاة على النبي أن يذكر أهل بيته الطاهرين لقول النبي (7 ) (( من صل علي صلاة ولم يصل فيها عليّ وعلى أهل بيتي لم تقبل منه)) ([i]) .

وأن أهل بيت النبي الذين خصهم الله بهذه الصلاة المباركة هم أصحاب الكساء الخمسة فاطمة الزهراء وعلي بن أبي طالب والحسنان ( E ) ويلحقهم الائمة المعصومون من ذرية الإمام الحسين ( A)


  ([i])الأميني / الغدير:2/ 460

 

 

 

 

 

 

 

المصادر والمراجع

1- القرآن الكريم خير ما نبتدئ به.

2- نهج البلاغة. للإمام علي بي أبي طالب (ع) جمعه الشريف الرضي/مؤسسة المختار للطباعة والنشر/ القاهرة، ط1، 1427 هـ .

3- الصحيفة السجادية / للإمام علي بن الحسين (ع) .المجمع العلمي لأهل البيت (ع)، ط3، 1428هـ .

*- ابن الأثير، علي بن أبي الكرم محمد  الجزري(ت: 630 هـ).

4- الكامل في التاريخ . تح : عبد الله القاضي / منشورات محمد علي بيضون، دار الكتب العلمية/بيروت ، ط4، 1424.

*-أحمد بن حنبل (ت: 241 هـ).

5- مسند أحمد . دار الكتب العلمية / بيروت ، ط 1 ، 1413 هـ

* الألوسي ،ابو الفضل شهاب الدين محمود الألوسي البغدادي (ت:1270هـ)

6ـ تفسير روح المعاني ، دار الكتب العلمية /بيروت ،ط2 ،1426هـ .

-*الأميني، عبد الحسين أحمد الأميني النجفي (ت: 1390 هـ ).

7- الغدير في الكتاب والسنة والأدب، مركز الغدير للدراسات الإسلامية / قم، ط1 ، 1416 هـ.

*-البحراني، هاشم بن سلمان عبد الجواد الحسيني التوبلي (ت: 1107 هـ).

8- البرهان في تفسير القرآن. مؤسسة الاعلمي للمطبوعات/ بيروت ، ط1، 1419 هـ .

*- البخاري، محمد إسماعيل بن إبراهيم (ت: 256 هـ).

9 – الصحيح .تح : مصطفى ديب البغا، دار ابن كثير للطباعة والنشر/بيروت، ط3، 1407هـ.

*- البيضاوي ، ناصر الدين أبي سعيد عبد الله بن عمر ( ت : 791هـ )

10- أنوار التنزيل وأسرار التأويل ، دار الكتب العلمية / بيروت ، ط1 ، 1424هـ

*- الترمذي، أبو عيسىٰ بن سورة (ت: 297 هـ).

11- سنن الترمذي . تح : محمود محمد محمود ، دار الكتب العلمية/ بيروت ، ط1 ، 1421هـ

* الثعلبي ، ابو إسحاق احمد بن محمد بن إبراهيم (ت: 427هـ)

12-تفسير الثعلبي ، دار الكتب العلمية /بيروت ، ط1 ، 1425هـ

*- الحاكم النيسابوري، أبو عبد الله محمد بن عبد الله (ت: 405 هـ) .

13- المستدرك على الصحيحين . دار الكتب العلمية /بيروت ، ط2 ، 1422هـ

*- ابن أبي الحديد، عز الدين أبو حامد عبد الحميد بن هبة الله المدائني (ت : 656هـ).

14 – شرح نهج البلاغة . منشورات مكتبة آية الله المرعشي /قم ، ط2 ، 1385 هـ

15- الحر العاملي، محمد بن الحسن (ت: 1104 هـ).

16- وسائل الشيعة إلىٰ تحصيل مسائل الشريعة. تح: محمد الرازي. دار إحياء التراث العربي / بيروت، ط4، 1319هـ

*- الرازي، فخر الدين محمد بن الحسن بن الحسين (ت: 606 هـ).

17- مفاتيح الغيب / دار الفكر للطباعة والنشر / بيروت ، ط3 ، 1408هـ 

*- الشافعي ، محمد بن أدريس بن العباس ( ت: 204هـ )

18- ديوان الشافعي ، جمعه : زهدي يكن ، دار الثقافة / بيروت ، ط1 ، 1961م

* الشبلنجي ، مؤمن بن حسن مؤمن الشبلنجي

19ـ نور الابصار في مناقب آل بيت النبي المختار . الدار العلمية للطباعة والنشر /بيروت ، ط1، 1404ه

* ـ الشوكاني ،  محمد بن علي بن محمد ( ت: 1250هـ)

20-فتح القدير ، دار الكتب العلمية / بيروت ، (د. ت)  

*- الشيرازي ، محمد الحسيني الشيرازي .      

21- شرح الصحيفة السجادية ، دار العلوم للطباعة والنشر / بيروت ، ط6، 1429هـ

*- الصدوق، أبو جعفر محمد بن علي بن الحسين بن بابويه القمي (ت: 381 هـ).

22- ثواب الاعمال ، دار الأضواء للطباعة والنشر / بيروت ، ط3، 1425

*- الصنعاني ، أبو بكر عبد الرزاق بن همام بن نافع  ( ت: 211هـ )

23- المصنف ، دار الكتب العلمية / بيروت ، ط1 ، 1421هـ

* الطاهر احمد الزّاوي .

24ـ ترتيب القاموس المحيط على طريق المصباح المنير. الدار العربية للكتاب / بيروت ،ط3، 1980م.

*-الطباطبائي، محمد حسين (ت : 1402هـ ).

25- الميزان في تفسير القرآن. منشورات مؤسسة الاعلمي للمطبوعات/بيروت، ط1، 1417هـ.

*-الطبراني، أبو القاسم سليمان بن أحمد بن أيوب اللخمي (ت: 360 هـ).

26- المعجم الكبير، دار إحياء التراث العربي للطباعة والنشر/بيروت، ط2، 1422هـ.

*-الطبري، أبو جعفر محمد بن جرير (ت: 310 هـ).

27- جامع البيان في تفسير القرآن. دار المعرفة للطباعة والنشر/بيروت، ط1، 1400هـ.

*- الطبري ، محب الدين أحمد بن عبد الله ( ت : 694 هـ )

28- ذخائر العقبى في مناقب ذوي القربى ، مطبعة دار المعرفة /بيروت ، ط 1، 1972م .

*ابن عبد ربه ، شهاب احمد بن محمد ( ت:349هـ)

29-العقد الفريد ،دار الكتاب العربي / بيروت  (د.ت)

*-ابن عساكر، أبو قاسم علي بن الحسين بن هبة الله الدمشقي (ت: 571 هـ).


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.